המדריך המלא לפאנלים סולאריים לבית שלכם: כל היתרונות – ומאיפה מתחילים?

מצפון הארץ עד לדרומה - פאנלים סולאריים לבית הפרטי שלכם אינם עוד טרנד חולף • ניתן לראות עוד ועוד בתים פרטים ברחבי הארץ שמכוסים בעשרות פאנלים כחולים • עולם האנרגיה הסולארית רק הולך ומתקדם עם השנים, ואיפה אתם בסיפור הזה? • מהם היתרונות הרבים לפאנלים סולאריים לבית? כמה כסף זה שווה לנו? ואיך בכלל עושים את זה? המדריך המלא לפאנלים סולאריים לבית שלכם

תוכן עניינים

אתם גרים בבית פרטי או מכירים חבר קרוב שגר? אולי משפחה? בכל מקרה, כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא. כל מה שצריכים לדעת פאנלים סולאריים לבית פרטי נמצא כאן. בעשור האחרון חלה עלייה חדה מאוד בהתקנת פאנלים ומערכת סולארית בבתים פרטיים במקומות שונים מצפון לדרום בארץ. הסיבה המרכזית להתקנת פאנלים סולאריים הנראית לעין אצל מרבית מאנשים היא עזרה לסביבה. אמנם, עזרה לסביבה ומניעת זיהומה היא סיבה חשובה מאוד ללא עוררין, אך אינה הסיבה העיקרית. היתרון שחלקינו לא מכירים הוא שהתקנת פאנלים סולאריים זאת השקעה כספית משתלמת במיוחד.

לפני היתרונות – מידע חשוב על אנרגיה סולארית

ראשית, אנרגיה סולארית משמעה הפקת חשמל מקרינת השמש. המערכות הסולאריות הראשונות נכנסו לחיינו לפני עשרות רבות של שנים. עולם האנרגיה הסולארית תפס תאוצה רבה בעולם, וכן גם בישראל. הדרישה לפאנלים הסולאריים עלתה ובמקביל גם הטכנולוגיה השתפרה. המערכת הסולארית יעילה יותר ויכולה להפיק יותר חשמל. וכן, גם נעשית זולה יותר עם השנים – הוזלה של כ-70 אחוזים בשנים האחרונות!

שנית, באופן כללי ובמילים פשוטות, איך מערכת סולארית עובדת? האמת, לא מורכב כלל וכלל. הפאנלים הסולאריים מותקנים על גג ביתכם. קרני השמש פוגעים בפאנלים והם הופכים את קרינת השמש לחשמל. החשמל מוזרם אל בקר טעינה שאחראי על שמירת טעינת יתר של המצבר. מבקר הטעינה החשמל מוזרם אל המצבר שממוקם במקום בטוח, וממנו אל מכשירי החשמל. פשוט, לא? בכל מקרה, אל תדאגו אתם לא צריכים להתעסק בפן הטכנולוגי. המתקינים יעשו את כל העבודה. אתם רק תשבו על הספה, תסתכלו בטלפון שלכם ותראו איך אתם מייצרים חשמל בכל שעה ושעה ביום – ותסתפרו את הכסף.

היתרונות של פאנלים סולאריים לבית

השקעה כספית משתלמת במיוחד

היתרון המשמעותי של התקנת פאנלים סולאריים לבית הוא ההשקעה המשתלמת. כיום, קיימת אסדרה עם מדינת ישראל לקניית החשמל שתייצרו. במידה ואתם יצרני חשמל סולארי, מדינת ישראל מחויבת לקנות מכם את החשמל – למשך 25 שנים! האסדרה הנוכחית שפרסמה רשות החשמל היא תעריפית. כלומר, הבטחת תשלום על כל קוט"ש (קילוואט לשעה – גודל שימושי למדידת צריכת אנרגיה) שהמערכת מייצרת. תבינו, זאת ההשקעה הטובה ביותר שיכולתם לבקש. יש לכם קונה אמין ובטוח לתקופה ארוכה.

חוקים עדכניים

בסוף 2018, נקבעו חוקים חדשים לגבי האסדרה. החוקים מחלקים את האסדרה לשני מתקנים סולאריים: מתקנים קטנים ומתקנים גדולים. מתקנים קטנים מוגדרים עד יכולת הפקה של 15 קילוואט (KW) – תעריף התשלום הוא 48 אגורות לקוט"ש. מתקנים גדולים מוגדרים כבעלי יכולת הפקה של מעל 15 קילוואט (KW) – תעריף התשלום הוא 45 אגורות לקוט"ש. ככלל כאשר מדברים על גגות של בתים פרטיים, מתייחסים למתקנים קטנים של פאנלים סולאריים. מתקן קטן עם יכולת הפקה של 15 קילוואט (KW) מתפרס על גג בשטח שנע בין 150-200 מ"ר (מטר רבוע). כמו שאתם יכולים להבין, התעריף למתקנים קטנים גבוה יותר – פאנלים סולאריים לבית הפרטי שלכם שווה לכם יותר כסף!

אז כמה כסף אתם עומדים להרוויח?

בממוצע, כל 10 מטר רבוע של מערכת פאנלים יכולים להפיק 1 קילוואט. בתנאי השמש של ישראל, ניתן לייצר עבור כל לוח 1 קילוואט כ-1650 קילוואט-שעה (קוט"ש) בשנה. כלומר, מתקן קטן בגודל של 75 מטר רבוע של מערכת שממוקם על הגג שלכם, בעל יכולת ייצור של כ-12,500 קוט"ש בשנה. לכן, ההכנסה שלכם מהתקנת פאנלים סולאריים בגודל של 75 מ"ר, תהיה כ-6000 שקלים בשנה! מחיר התקנת פאנלים סולאריים בגדול של 75 מ"ר תימדד בכ- 50,000 שקלים. כלומר, התשואה נמדדת ב-12 אחוז, ותתחילו להרוויח כסף כבר לאחר 8 שנים מן ההשקעה! לשם השוואה, בתחום הנדל"ן, תתחילו להרוויח כסף לאחר 15-20 שנים.

אתם פטורים ממיסים

אז כבר הבנתם כמה כסף אתם יכולים לעשות מפאנלים סולאריים שנמצאים על הגג שלכם. אבל כשמדברים על כסף במדינת ישראל – ישר חושבים על מיסים. כידוע עול המיסים במדינה מכביד רבות על ההכנסות של התושבים, אך לא במקרה של אנרגיה סולארית. מדינת ישראל תומכת מאוד באנרגיה ירוקה ושואפת שעד שנת 2030 – 17 אחוזים מן החשמל , יופק על ידי אנרגיה סולארית. לכן, חוקקה את החוק "לעידוד השקעה באנרגיות מתחדשות". החוק הנ"ל עוזר לכם ומונע מכם תשלום מיסים.

כיצד החוק פועל? בשני מסלולים :

  • מסלול פטור ממס – כאשר כלל ההכנסות בשנה ממערכות סולאריות נמדדות בפחות מ-24,000 שקלים, אתם פטורים ממס.
  • מסלול מס מופחת – כאשר כלל ההכנסות בשנה ממערכות סולאריות נמדדות בין 24,000 – 100,000 שקלים, אתם חייבים במס של 10 אחוזים.

לטובתכם, ההכנסות הנמדדות ממערכת סולארית ביתית אינן עולות על 24,000 שקלים. לכן אתם פטורים ממס מכל ההכנסות שתכניסו בעקבות התקנת פאנלים סולאריים לבית שלכם.

התקנתם פאנלים סולאריים לבית שלכם? העליתם את הערך שלו

התקנתם מערכת סולארית על גג ביתכם, אתם מפסיקים לשלם חשבון חשמל, ומתחילים להרוויח תשואה דו-ספרתית למשך עשרות שנים. אבל זה הסוף. אתה מרוויחים. עוברות שנים מרגע ההתקנה והחלטתם מהסיבות שלכם לעזוב את הבית. כעת אתם מחליטים למכור אותו. עכשיו אתם מבינים שהערך של הבית שלכם שווה יותר כסף. למה? כי יש על הגג שלו פאנלים סולאריים.

https://youtu.be/a1HMD7DBQeI

לצורך הדגשה, כדאי שתשמעו על מחקר שנעשה בארצות הברית. המחקר הנרחב ביותר בנושא נעשה על-ידי מכון המחקר האמריקאי – Berkeley Lab  הנחשב לאחד מגופי המחקר המובילים בארה”ב. המחקר בחן במשך 15 שנים מכירות של יותר מ-20,000 בתים ב-8 מדינות שונות בארה”ב. ברבע מהבתים הותקנה מערכת סולארית. תוצאות המחקר היו מדהימות: מתברר כי מערכת סולארית מעלה בממוצע את ערך הבית בכ-15,000 דולר. כמובן שהמחירים בארה"ב ובארץ שונים, אך עליית הערך הוא הנושא העיקרי.

עוזרים לחשבון הבנק שלכם ועוזרים לסביבה

בנוסף להשקעה המשתלמת בפאנלים סולאריים, אתם תעזרו רבות לסביבה. מומחים רבים מכל רחבי העולם קבעו כי הסיבה לזיהום הסביבה היא בני האדם. בני אדם פולטים לסביבה כמויות גדולות של פחמן דו חמצני (CO2). פחמן דו חמצני נפלט לסביבה בעקבות ייצור חשמל ע"י תחנות הכוח.  הפחמן שנפלט לאוויר מזהם את הסביבה והוא הגורם הישיר להתחממות הגלובלית.

השפעת ההתחממות הגלובלית

להתחממות הגלובלית השפעות שליליות רבות על הסביבה. היא אחראית להכחדת מינים של בעלי חיים. יכולה לגרום להמסת קרחונים שיציפו ערים שלמות. יש לה השפעה ישירה לשינויי אקלים בעולם ויצירת מזג אוויר קיצוני. היווצרות גלי צונאמי, שינוי זרימת המים באוקיינוסים וגלי קור.

אז בואו נעזרו לסביבה ונתקין פאנלים סולאריים

התקנת פאנלים סולאריים לבית שלכם תעזור למניעת פליטת פחמן דו חמצני. לאחר התקנת הפאנלים תשתתפו במאמץ העולמי למניעת הזיהום. תעזרו לאלפי טונות של פליטת גז להיחסך – כך תמנעו את התקדמות זיהום כדור הארץ וההתחממות הגלובלית. תחסכו אלפי שקלים בשנה, תקבלו הקלות מס ובאותו זמן תתרמו רבות לסביבה!

מה משפיע על כמות החשמל שתוכלו לייצר בביתכם?

  • מיקום – אזורים שונים בארץ נהנים מקרינת שמש שונה. ככלל האקלים במדינת ישראל מקנה לנו שמש חזקה ברוב ימות השנה בכל חלקי הארץ. עם זאת ישנם מקומות בעלי יותר שעות שמש. כמו לדוגמה, אזור הנגב והערבה. ככל שהפאנלים קולטים יותר קרינת שמש, כך הם מפיקים יותר חשמל.
  • מיקום הפאנלים וסוג הגג – בגגות בטון שטוחים בד”כ ניתן למקסם את תפוקת האנרגיה ע”י מיקום מדויק של הלוחות הסולאריים לכיוון דרום בזווית הנכונה. בגגות רעפים, התפוקה משתנה בהתאם למפנה הגג ולזווית שלו. סביבה אופטימלית לפאנלים סולארית היא גג רעפים עם מפנה דרומי. כמובן שהמספרים יכולים להשתנות משמעותית בהתאם למאפייניו הייחודיים של כל הגג.
  • גורמי הצללה בקרבת הפאנלים – פאנלים סולריים לבית מייצרים פחות תפוקה כאשר מוצללים על ידי עצמים קרובים. עצים קרובים, בתים סמוכים גבוהים מהגג, דוד השמש –  את כולם צריך לקחת בחשבון בעת תכנון מיקום המערכת הסולארית.
  • גודל הגג – ככל שהגג גדול יותר, ניתן להתקין יותר פאנלים, לייצר יותר חשמל ולהרוויח יותר כסף. אנשי המקצוע של SOLARIX, שעוסקים שנים רבות בתחום, יוכלו למדוד בקלות את הגג שלכם ולהבן מהי הכמות המקסימאלית של פאנלים סולאריים שניתן למקם.

עכשיו אחרי שהחלטתם שאתם רוצים פאנלים סולאריים – נשאר רק להבין איך עושים את זה?

בדקתם וראיתם שהגג שלכם מתאים להתקנת פאנלים סולאריים לבית? זה הזמן לחשוב על כסף. אתם צריכים לתכנן את תהליך ההתקנה, כך שיספק את כל צריכת החשמל שלכם. תבדקו מה כמות הצריכה השנתית שלכם וכמה חשמל הפאנלים ייצרו עבורכם. אל תשכחו שכל קוט"ש המיוצר מעבר לצריכה שלכם – מכניס לכם כסף ללא מס! אז מה צריך לעשות? אל תדאגו – זה לא מורכב.

ראשית, בהתאם לחוק הפרגולות (2014), אין צורך בהיתר בניה להתקנת פאנלים סולאריים לבית פרטי (עד 600 מ"ר) . אך יש צורך ביידוע ועדת הבנייה על ביצוע ההתקנה. לאחר מכן, יש צורך להגיש טופס 4 – טופס המאשר את ההתקנה ומאשר חיבור לתשתיות מים וחשמל. בנוסף, יש צורך באישור ממנהל החשמל. לבסוף, לאחר השגת האישורים, תחליף חברת החשמל את המונה בנכס שלכם למונה דו-כיווני. מונה דו כיווני אחראי על ספירת החשמל שנצרך והחשמל שמיוצר. כלומר, מונה מסוג זה מאפשר מעקב ותקשורת עם חברת חשמל בנוגע לתשלום המגיע לכם – באופן אוטומטי. יש לציין, כי ישנם חברות רבות אשר אחראיות על התהליך הבירוקרטי ומקנות לכם ראש שקט.

סיימתם עם כל האישורים והפאנלים הסולאריים כבר מתוקנים? עכשיו אתם בוחרים איך תרצו לקבל את הכסף שלכם. יש לכם שתי אפשרויות לקבלת תשלום מחברת החשמל:

1. תשלום לפי ייצור – חברת החשמל תשלם לכם תעריף קבוע עבור כל קוט"ש. ללא קשר לצריכת החשמל שלכם.  במקרה של בית פרטי, התעריף הוא 48 אגורות לקוט"ש. כלומר, תקבלו תשלום עבור כלל החשמל אותו תייצרו. ללא קשר לקבלת התשלום, תשלמו באופן רגיל לחברת חשמל על צריכת החשמל שלכם.

2. תשלום לפי הזרמה – חברת חשמל תשלם לכם לפי הזרמת עודפים בלבד. כלומר, ההכנסה שלכם תהיה רק על החשמל שלא השתמשתם בו. אותו תמכרו ישירות לחברת חשמל. לדוגמה, נניח והמערכת שלכם מייצרת 20,000 קוט"ש בשנה. אתם משתמשים לשימוש ביתי ב- 10,000 קוט"ש בשנה – ההפרש הנותר הוא 10,000 קוט"ש, אותו תמכרו לחברת חשמל באופן אוטומטי לפי התעריף.

קבלו הצעת מחיר

מאמרים נוספים

מלאו את הפרטים וקבלו הצעת מחיר